RYSZARD WARSINSKIS BETYDNING
Da Ryszard Warsinski kom til Norge i 1964, 27 år gammel, var norsk
kunstliv inne i en utvikling preget av raskere forandring og større
åpenhet enn noen gang tidligere. Det abstrakte maleriet var (omsider)
akseptert og etablert, med navn som Jakob Weidemann, Gunnar S og Inger
Sitter. En ny generasjon var kommet til: Per Kleiva, Ørnulf Opdahl,
Morten Krohg, Anders Kjær, Jon Anton Risan, Knut Rose og flere.
Rundt Kunstakademiet og et atelierfellesskap i Skippergata oppsto
et alternativt kunstmiljø. Det var også et generasjonsopprør;
de unge kunstnerne vendte seg mot den foregående generasjons lyrisk
abstrakte og fransk-inspirerte maleri og søkte seg frem mot et mer
«figurativt» billedspråk. Rimelig nok var de ikke minst
opptatt av den amerikanske pop-kunsten, som nettopp i disse årene
kom til å dominere også Europa. Pop-kunst var et urbant fenomen,
som derfor ikke fikk store konsekvenser for norsk kunst.
Ryszard Warsinski brakte med seg et billedspråk som inntil
da var ukjent for de aller fleste av hans norske kolleger - et uttrykk
dypt rotfestet i polsk kultur. Warsinski kom raskt i kontakt med sine norske
kolleger, deltok i «miljøet», og hans bilder var å
se på flere utstillinger. Etter hvert var det også enkelte
kunstnere som - direkte og indirekte - tok til seg elementer fra hans billedspråk.
I retrospekt er det opplagt at Warsinski fikk betydning for utviklingen
av det nye figurative norske malerier, hvis fremste representanter i 70-årene
er Knut Rose og Ørnulf Opdahl. Warsinskis tilstedeværelse
var også, direkte mest og noen ganger indirekte, årsak til
at flere polske kunstnere ble representert i Norge i løpet av 60-
og 70-årene: Hasior på Galleri F 15; Abakanowicz, Kantor og
flere andre på Høvikodden.
Warsinski var sterkt til stede i norsk kunst frem til tidlig
i 80-årene. Hans deltakelse i det offentlige kunstlivet ble deretter
mindre, som et resultat at tiltagende sykdom og personlige problemer. Men
han fortsatte å arbeide, og særlig papir-bildene fra de siste
årene viser at han var i stand til å viderearbeide og finne
klare og fascinerende uttrykk for sine billedideer og den komplekse bakgrunnen
av mytologier og kulturreferanser som hans billed-verden bygget på.
Hans norske eksil var selvvalgt, og de første årene
fremkalt av ytre og praktiske omstendigheter; senere oppsto også
et indre eksil, hvor han, i takt med sykdommens utvikling, ble stadig mer
isolert og ensom, og fordypet seg i polsk mytologi, billedkunst, litteratur
og - ikke minst - historie. For Polen var hele tiden Warsinskis verden.
Det er lett å se at det i hans bilder er referanser til tidligere
tiders polske billedkunst, et sett av myter og episke fremstillinger av
historiske begivenheter, den særlige polske billedtradisjonen, katolsk
og surrealistisk, preget av møtet mellom øst og vest, folkekunstens
barokke fantasier som formidlet flere hundreårs overleveringer, men
også litterære referanser til greske myter, Middelalderens
kristne rituelle handlinger, og til polsk avant-garde-litteratur i vårt
eget århundre.
Ryszard Warsinskis bilder har således mange lag av innhold
og betydning. De fleste kan vi knapt oppfatte, men hans mesterskap består
i at han makter å løfte det komplekse innhold opp til et billedmessig
slående og engasjerende språk, og hvor det ubegripelige, det
tilslørte og komplekse, oppfattes som en ekstra og egentlig dimensjon
vi trekkes til.
Warsinski er blitt offer for den særnorske tilbøyelighet
til historieløshet. Hver gang hans bilder vises, og det har hittil
ikke skjedd ofte, engasjerer de mange, og kunsthistorikerne bør
bli minnet om at her er et arbeid å utføre.
Per Hovdenakk
|
Flere
bilder
Tilbake/previous page
|